Päivitetty 09.02.2024

Mari Virtanen

Yliopettaja

TtT (terveystiede)

Kuntoutus ja tutkiminen

pedagogi, tutkija, innostaja, motivoija
Mari Virtanen

Ota yhteyttä

Puhelin:

Postiosoite:

PL 4000, 00079 Metropolia

Kampus:

Myllypurontie 1, 00920 Helsinki

Näytä kartalla

Muut tutkinnot, sertifikaatit ja koulutukset

Bioanalyytikko AMK

Terveystieteiden maisteri TtM

Ammatillinen opettaja AmO

 

Digitaalinen muotoilu (30 op)

Terveystaloustiede (25 op)

 

Kielitaito

Suomi: Äidinkieli Englanti: Hyvä Ruotsi: Keskinkertainen Saksa: Alkeet

Julkaisut

Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit:

Oikarinen, A.K., Kähkönen, O., Kaakinen, P., Kääriäinen, M., Virtanen, M. et al. (2024). Nurses' experiences of competence in lifestyle counselling with adult patients in healthcare settings: A qualitative systematic literature review. Journal of Clinical Nursing, 00, 1–25. https://doi.org/10.1111/jocn.17050

Kekäläinen, S., Virtanen, M., Paalimäki- Paakki, K., Oikarinen, A., Kaakinen, P. & Kääriäinen, M. (2023). Effectiveness of digital counseling before pediatric diagnostic imaging. Radiologic Technology 2023(94):3.

Paalimäki-Paakki, K., Virtanen, M., Henner, A., Nieminen, M. & Kääriäinen, M. (2022). Effectiveness of digital counseling environments on anxiety, depression and adherence to treatment among chronically ill patients: a systematic review. J Med Internet Res 2022;24(1):e30077. doi: 10.2196/30077

Paalimäki-Paakki, K., Virtanen, M., Henner, A., Nieminen, M. & Kääriäinen, M. (2021). Patients', radiographers' and radiography students' experiences of 360° virtual counselling environment for the coronary computed tomography angiography: A qualitative study. Radiography. DOI: https://doi.org/10.1016/j.radi.2020.09.019

Männistö, M., Mikkonen, K., Kuivila, H-M., Virtanen, M., Kyngäs, H. & Kääriäinen, M. (2019). Nursing students´ collaborative learning in digital learning environments: A systematic review. The Scandinavian Journal of Caring Sciences. https://doi.org/10.1111/scs.12743. Published online 5.9.2019.

Männistö, M., Mikkonen, K., Vuopala, E., Kuivila, H-M., Virtanen, M., Kyngäs, H. & Kääriäinen, M. (2019). Effects of a digital educational intervention on collaborative learning in nursing education: A quasi-experimental study. Nordic Journal of Nursing Research. https://doi.org/10.1177/2057158519861041. Published online 16.6.2019.

Virtanen, M., Haavisto, E., Liikanen, E. & Kääriäinen, M. (2018). Students´ perceptions on the use of ubiquitous 360° learning environment in histotechnology: A pilot study. Journal of Histotechnology. DOI10.1080/01478885.2018.1439680.

Virtanen, M., Haavisto, E., Liikanen, E. & Kääriäinen, M. (2017). Ubiquitous learning environments in higher education: A scoping literature review. Education and Information Technology. DOI:10.1007/s10639-017-9646-6

Virtanen, M., Kääriäinen, M., Liikanen, E. & Haavisto, E. (2017). The comparison of students’ satisfaction between ubiquitous and web-based learning environments in clinical histotechnology. Education and Information Technologies. DOI:10.1007/s10639-016-9561-2

Virtanen, M., Liikanen, E., Kääriäinen, M. & Haavisto, E. (2017). Use of ubiquitous 360o learning environment enhances students´ knowledge in clinical histotechnology: a quasi-experimental study. Medical Science Educator. DOI: 10.1007/s40670-017-0429-x

 

Asiantuntija-artikkelit ammattilehdissä:

Paalimäki-Paakki, K., Virtanen, M., Henner, A., Nieminen, M. & Kääriäinen, M. (2021). 360°-ohjausympäristö tarjoaa sepelvaltimoiden TT-tutkimukseen tuleville potilaille tukea ja muodostaa osan positiivisesta kuvantamiskokemuksesta. Radiografia. 5/2021.

Varteva, S. & Virtanen, M. (2021). Preparing children for MRI scan by using gamified 360° application. The Journal of Clinical Radiography and Radiotherapy.

Hongisto, K. & Virtanen, M. 2021. Digitaaliset 360°-ympäristöt rikastavat EKG:n perusteiden opiskelua ja oppimista. Bioanalyytikkolehti, artikkelijulkaisu. https://issuu.com/bioanalyytikkoliitto/docs/bioanalyytikko_0521_issuu/32

Virtanen, M. (2020). Verkko-opetuksen laatukriteerit digipedagogisen osaamisen kehittämisessä. Teoksessa Koskinen, M. Nakamura, R. Yli-Knuutila, H. & Tyrväinen, P. (toim.) Kohti oppimisen uutta ekosysteemiä. ISBN 978-951-830-561-6. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Jyväskylä.

Virtanen, M. (2019). Lisätty todellisuus korkeakouluopetuksen rikastajana. Teoksessa Silmälä, P. (toim.) Digi2019 – Verkon uusia välineitä ja menetelmiä. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, Mikrokirjat n:o 32.  Metropolia Ammattikorkeakoulu, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-174-5

Virtanen, M. (2018) teoksessa Silmälä, P. & Ala-Nikkola, E. (toim.) Digi2018 - Verkon uusia välineitä ja menetelmiä. Korkeakouluopetuksen digitalisaatio - mörkö vai mahdollisuus? Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/154649/2018_Silmala_Digi2018_MIKRO.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Virtanen, M. & Kääriäinen M. (2018) teoksessa Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen L. (toim.). Terveysalan opettajan käsikirja (2.laitos). Ubiikit oppimisympäristöt. Tietosanoma. ISBN 978-951-885-440-4. 

Virtanen, M. & Haavisto, E. (2017). Oppimisanalytiikka ubiikin oppimisen tukena. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 3/2017.

Virtanen, M., Kääriäinen, M., Liikanen, E. & Haavisto, E. (2016). Sosiaalisen median hyödyntäminen osana kliinisen histoteknologian ubiikkia oppimisympäristöä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 3: 7-23.

 

Suurelle yleisölle kohdennetut asiantuntijatekstit:

https://blogit.metropolia.fi/sotemuotoilijat/author/marivi/

https://blogit.metropolia.fi/hiilta-ja-timanttia/author/marivi

 

 

 

 

 

Kiinnostuksen kohteet

  • Terveys- ja sosiaalialan digitalisaatio ja digitaaliset palvelut
  • Korkekoulutuksen digitalisaatio ja digitaalisen oppimisen muotoilu
  • Yhteisöllinen digipedagogiikka  
  • Virtuaaliset ja digitaaliset oppimisympäristöt ja niiden vaikuttava käyttö