Mari Virtanen
Yliopettaja
TtT (terveystiede)
Kuntoutus ja tutkiminen
Yliopettaja
TtT (terveystiede)
Kuntoutus ja tutkiminen
Bioanalyytikko AMK
Terveystieteiden maisteri TtM
Ammatillinen opettaja AmO
Digitaalinen muotoilu (30 op)
Terveystaloustiede (25 op)
Vertaisarvioidut tieteelliset artikkelit:
Oikarinen, A.K., Kähkönen, O., Kaakinen, P., Kääriäinen, M., Virtanen, M. et al. (2024). Nurses' experiences of competence in lifestyle counselling with adult patients in healthcare settings: A qualitative systematic literature review. Journal of Clinical Nursing, 00, 1–25. https://doi.org/10.1111/jocn.17050
Kekäläinen, S., Virtanen, M., Paalimäki- Paakki, K., Oikarinen, A., Kaakinen, P. & Kääriäinen, M. (2023). Effectiveness of digital counseling before pediatric diagnostic imaging. Radiologic Technology 2023(94):3.
Paalimäki-Paakki, K., Virtanen, M., Henner, A., Nieminen, M. & Kääriäinen, M. (2022). Effectiveness of digital counseling environments on anxiety, depression and adherence to treatment among chronically ill patients: a systematic review. J Med Internet Res 2022;24(1):e30077. doi: 10.2196/30077
Paalimäki-Paakki, K., Virtanen, M., Henner, A., Nieminen, M. & Kääriäinen, M. (2021). Patients', radiographers' and radiography students' experiences of 360° virtual counselling environment for the coronary computed tomography angiography: A qualitative study. Radiography. DOI: https://doi.org/10.1016/j.radi.2020.09.019
Männistö, M., Mikkonen, K., Kuivila, H-M., Virtanen, M., Kyngäs, H. & Kääriäinen, M. (2019). Nursing students´ collaborative learning in digital learning environments: A systematic review. The Scandinavian Journal of Caring Sciences. https://doi.org/10.1111/scs.12743. Published online 5.9.2019.
Männistö, M., Mikkonen, K., Vuopala, E., Kuivila, H-M., Virtanen, M., Kyngäs, H. & Kääriäinen, M. (2019). Effects of a digital educational intervention on collaborative learning in nursing education: A quasi-experimental study. Nordic Journal of Nursing Research. https://doi.org/10.1177/2057158519861041. Published online 16.6.2019.
Virtanen, M., Haavisto, E., Liikanen, E. & Kääriäinen, M. (2018). Students´ perceptions on the use of ubiquitous 360° learning environment in histotechnology: A pilot study. Journal of Histotechnology. DOI10.1080/01478885.2018.1439680.
Virtanen, M., Haavisto, E., Liikanen, E. & Kääriäinen, M. (2017). Ubiquitous learning environments in higher education: A scoping literature review. Education and Information Technology. DOI:10.1007/s10639-017-9646-6
Virtanen, M., Kääriäinen, M., Liikanen, E. & Haavisto, E. (2017). The comparison of students’ satisfaction between ubiquitous and web-based learning environments in clinical histotechnology. Education and Information Technologies. DOI:10.1007/s10639-016-9561-2
Virtanen, M., Liikanen, E., Kääriäinen, M. & Haavisto, E. (2017). Use of ubiquitous 360o learning environment enhances students´ knowledge in clinical histotechnology: a quasi-experimental study. Medical Science Educator. DOI: 10.1007/s40670-017-0429-x
Asiantuntija-artikkelit ammattilehdissä:
Paalimäki-Paakki, K., Virtanen, M., Henner, A., Nieminen, M. & Kääriäinen, M. (2021). 360°-ohjausympäristö tarjoaa sepelvaltimoiden TT-tutkimukseen tuleville potilaille tukea ja muodostaa osan positiivisesta kuvantamiskokemuksesta. Radiografia. 5/2021.
Varteva, S. & Virtanen, M. (2021). Preparing children for MRI scan by using gamified 360° application. The Journal of Clinical Radiography and Radiotherapy.
Hongisto, K. & Virtanen, M. 2021. Digitaaliset 360°-ympäristöt rikastavat EKG:n perusteiden opiskelua ja oppimista. Bioanalyytikkolehti, artikkelijulkaisu. https://issuu.com/bioanalyytikkoliitto/docs/bioanalyytikko_0521_issuu/32
Virtanen, M. (2020). Verkko-opetuksen laatukriteerit digipedagogisen osaamisen kehittämisessä. Teoksessa Koskinen, M. Nakamura, R. Yli-Knuutila, H. & Tyrväinen, P. (toim.) Kohti oppimisen uutta ekosysteemiä. ISBN 978-951-830-561-6. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Jyväskylä.
Virtanen, M. (2019). Lisätty todellisuus korkeakouluopetuksen rikastajana. Teoksessa Silmälä, P. (toim.) Digi2019 – Verkon uusia välineitä ja menetelmiä. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, Mikrokirjat n:o 32. Metropolia Ammattikorkeakoulu, Tiedonhallinta- ja järjestelmäpalvelut. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-174-5
Virtanen, M. (2018) teoksessa Silmälä, P. & Ala-Nikkola, E. (toim.) Digi2018 - Verkon uusia välineitä ja menetelmiä. Korkeakouluopetuksen digitalisaatio - mörkö vai mahdollisuus? Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/154649/2018_Silmala_Digi2018_MIKRO.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Virtanen, M. & Kääriäinen M. (2018) teoksessa Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen L. (toim.). Terveysalan opettajan käsikirja (2.laitos). Ubiikit oppimisympäristöt. Tietosanoma. ISBN 978-951-885-440-4.
Virtanen, M. & Haavisto, E. (2017). Oppimisanalytiikka ubiikin oppimisen tukena. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 3/2017.
Virtanen, M., Kääriäinen, M., Liikanen, E. & Haavisto, E. (2016). Sosiaalisen median hyödyntäminen osana kliinisen histoteknologian ubiikkia oppimisympäristöä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 3: 7-23.
Suurelle yleisölle kohdennetut asiantuntijatekstit:
https://blogit.metropolia.fi/sotemuotoilijat/author/marivi/
https://blogit.metropolia.fi/hiilta-ja-timanttia/author/marivi