Päivitetty 08.06.2022

Nea Vänskä

Lehtori

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimin Metropoliassa projektipäällikkönä ja lehtorina. Työnkuvaani kuuluu TKI-projektien lisäksi opetus kuntoutuksen YAMK tutkinto-ohjelmassa.
Nea Vänskä

Ota yhteyttä

Puhelin:

Sähköposti:

Nea.Vanska@metropolia.fi

Postiosoite:

PL 4000, 00079 Metropolia

Kampus:

Myllypurontie 1, 00920 Helsinki

Näytä kartalla

Projektit

  • Vaikuttavat tavat (VATA)-hanke 2014- 2015 (OKM)
  • LOOK-hankkeen (lapsen oikeus osallistua kuntoutukseensa) hanketoimija. Look- hanke on (2014- 2017) kelan rahoittama lasten kuntoutuksen kehittämishanke.
  • Omat tavoitteeni- tutkimushanke (Kela) 2017- 2018. 
  • Läheisen ohjaus terapiatyössä- hanke (2018) (Kela)
  • Kidmove- hanke 2019- 2020. Kansainvälinen Erasmus sports hanke.
  • REcoRDI- hanke 2019- 2022 (OKM)
  • HYTKE - kestävää hyvinvointia yhdessä tutkimalla ja kehittämällä 2021- 2023 (OKM)
  • ECOLAH 2021- 2023, Co-operation partnership, Erasmus+

Julkaisut

  • Sipari S, Vänskä N. Yhteistoiminta-alusta tulevaisuuden­kuntoutus.fi kehittyy käytössä. Teoksessa Elomaa-Krapu M, Vuorijärvi A. (Toim.) Osallistavia ratkaisuja digitaalisiin hyvinvointija terveys- palveluihin. Metropolia AMK 2022. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/752859/2022%20Taito%2095%20Osallistavia%20ratkaisuja.pdf?sequence=2&isAllowed=y

  • Salla Sipari, Mia Tammelin, Sari Helenius, Eija Janhunen, Merja Rantakokko, Nea Vänskä, Toini Harra. Knowledge Needs in Rehabilitation: Perspectives of Service Users and Professionals. Journal: Frontiers in Rehabilitation Sciences, section Translational Research in Rehabilitation 2022 (3). 

  • Harra T, Helenius S, Janhunen E, Korniloff K, Lehtonen K, Malinen K, Paltamaa J, Rantakokko M, Sipari S, Tammelin M, Vänskä N. Strategisen tiekartan suunnat johdattavat vaikuttavaan tutkimukseen. Teoksessa Rantakokko M & Sipari S (toim.) Kuntoutuksen soveltavan tutkimuksen strateginen tiekartta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 306, 2022: 19-35. https://www.theseus.fi/handle/10024/702940

  • Sipari S, Vänskä N, Lehtonen K, Helenius S, Väisänen S, Harra T. Osallistuva tutkimuskumppanuus kuntoutuksessa. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja, OIVA-sarja 50, Helsinki 2022. https://www.theseus.fi/handle/10024/729375

  • Kinnunen A, Jeglinsky I, Vänskä N, Lehtonen K, Sipari S. The importance of collaboration in pediatric rehabilitation for the construction of participation: the views of parents and professionals. Disabilities 2022. https://www.mdpi.com/2673-7272/1/4/32

  • Sipari S, Vänskä N. Valokuvassa ”mun oma juttu” Lapselle merkityksellinen osallistuminen arjessa. Teoksessa Pekkarinen E, Schalin A (Toim.) Vammaisuus ja lapsen oikeudet Lapsen elämää vamman kanssa. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2021:4: 188-201. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163568

  • Vänskä, Sipari, Jeglinsky, Lehtonen, Kinnunen. (2021) Co-development of the CMAP Book: a tool to enhance children’s participation in pediatric rehabilitation. Disability & Rehabilitation.

  • Vänskä N, Sipari S, Haataja L. What Makes Participation Meaningful? Using Photo-Elicitation to Interview Children with Disabilities. Physical & Occupational Therapy In Pediatrics 2020.
  • Nea Vänskä, Pekka Anttila, Cor Niks and Grzegorz Zurek. Enhancing joy, motivation, empowerment and safety in junior sports. The Kidmove project’s collaborative development process. Teoksessa: Anita Ahlstrand, Pekka Anttila (toim.) KIDMOVE Athlete Centered Coaching Practices. Helsinki, Metropolia publications, Metropolia UAS, 2020: 83-91. https://www.theseus.fi/handle/10024/345474
  • Mira Lönnqvist, Nea Vänskä, Merike Helander. “Seeking for the ideal” Participatory practices for athlete-centered junior coaching. Teoksessa: Anita Ahlstrand, Pekka Anttila (toim.) KIDMOVE Athlete Centered Coaching Practices. Helsinki, Metropolia publications, Metropolia UAS, 2020: 41-46. https://www.theseus.fi/handle/10024/345474
  • Sipari S, Vänskä N & Pollari K. (2017). Lapsen edun toteutuminen kuntoutuksessa. Osallistumista ja toimijuutta vahvistavat hyvät käytännöt. Sosiaali- ja terveysturvan raportteja 5/2017. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/220550
  • Sipari S, Vänskä N, Lehtonen K, Pihlava J. Kuntoutujan omat tavoitteet- tutkimus. GAS-menetelmän käyttö Kelan sopeutumisvalmennuskursseilla. Sosiaali- ja terveysturvan raportteja 20, 2019.       https://helda.helsinki.fi/handle/10138/306805
  • Vänskä N, Pollari K & Sipari S. Lapsen toimijuutta ja osallistumista vahvistavat kuntoutuksen hyvät käytännöt kirjallisuudessa. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kelan työpapereita 94. Kela, Helsinki 2016. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/161355/Tyopapereita94.pdf?sequence=1
  • Vänskä N, Sipari S, Pollari K & Huisman A. Lapsen oikeus osallistua kuntoutukseensa. LOOK-hankkeen arviointiraportti. Helsinki: Kuntoutuksen kehittäminen, Kela 2018. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/240069
  • Sipari S, Vänskä N, Pollari K. Lapselle merkityksellinen toiminta kuntoutumisessa – Lapsen Metkut, 2017. Lapsen oikeus osallistua kuntoutukseensa – Lapsen edun arviointi (LOOK) -hanke. http://metropolia.e-julkaisu.com/lapsen-metkut/
  • Salla Sipari ja Nea Vänskä yhteistoiminnassa Lisa Chiarello ja Robert Palisano. Osallistumisen ekologinen arviointi. Käsikirja. Yhteinen arviointi ja suunnittelu lapsen osallistumiseksi merkitykselliseen toimintaan. Käsikirja 

Kiinnostuksen kohteet

  • Tutkimus- ja kehittämistoiminta kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa
  • Osallistuva tutkimuskumppanuus
  • Kestävä hyvinvointi
  • Toimintakyvyn edistäminen
  • International classification of functioning, disabilities and health (ICF- luokitus)
  • Asiakaslähtöiset toimintatavat ja välineet kuten GAS (goal attainment scaling)
  • Lapselle merkityksellinen toiminta kuntoutumisessa, Lapsen Metkut 
  • Osallistumista vahvistavat välineet ja toimintatavat mm. Lapsen osallistumisen ekologinen arviointi

https://blogit.metropolia.fi/rehablogi/

@VanskaNea