Satu Mattila
Lehtori
FM 2008
Aineenopettaja (äidinkieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä, englanti) 2013
KM 2020
Väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa.
Kuntoutus ja tutkiminen
Lehtori
FM 2008
Aineenopettaja (äidinkieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä, englanti) 2013
KM 2020
Väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa.
Kuntoutus ja tutkiminen
OPPIMATERIAALIT JA -KIRJAT
Leisti, Tuomas & Mattila, Satu (toim.) 2023. Empatialla osallisuutta. Helsinki: Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Bösinger, Annukka & Lehvikko, Eija & Mattila, Satu & Rantatalo, Stiina 2021-2023. Loisto-oppikirjan S2-materiaalit 1-11. Helsinki: Sanoma Pro.
Kollin, Laura & Mattila, Satu & Svala, Marjaana 2020. S2-ylioppilastekstejä 2019 (toim.) Helsinki: Suomenopettajat ry ja OPH.
Sähköiset oppimateriaalit S2-ylioppilaskokeeseen valmistautumista varten. Yle Abitreenit -sivusto 2019.
AMMATILLISIA ARTIKKELEITA
Kivimäki, Nora & Mattila, Satu & Seuri, Salla 2023. Esseistä ja analyyseistä ammatillisiin tekstilajeihin – kirjoitustaidot lukion ja ammattikorkeakoulun nivelvaiheessa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu asiantuntijana, yhteistyökumppanina, kouluttajana ja TKIO-toimijana. Seinäjoki: SeAMK.
Tämä toimii: Lauserakenteet ja laminointi - kaksi suosikkiani
Virke 4/2022.
Lukion S2-oppikirjoissa lukija ihmettelee salmiakkia ja rättänää syövää mökkikansaa Suomenopettajat 1/2021
(E. A. Saarimaan rahaston artikkelipalkinto).
Oma kieli, byrokratian kieli, kemian kieli, tunteiden kieli... Äidinkieli? Suomenopettajat 3/2019.
Kollin, Laura & Mattila, Satu 2019. S2- ja äidinkielen ylioppilaskokeet samanarvoisia korkeakouluun haettaessa. Suomenopettajat 2/2019.
Kollin, Laura & Mattila, Satu 2019. Suomi toisena kielenä -ylioppilaskoe uudistuu - Aluksi luvassa maltillisia muutoksia. Suomenopettajat 1/2019.
Aikuiskoulutustyöryhmä, jäsen
2018-2024
Aikuislukion opettajat ry, tiedottaja
2017-2023
S2-preliminäärityöryhmä, yksi neljästä kokeen tekijästä
2017-2022
Opetan viestintää, ammatillista englantia sekä suomea toisena ja vieraana kielenä. Opetan siis esimerkiksi tieteellistä kirjoittamista ja työelämän viestintätaitoja kuten kielellä vaikuttamista ja puheviestintää. Lisäksi ohjaan opiskelijoiden opinnäytetöitä tekstin- ja kielenhuollon näkökulmasta sekä olen mukana hanketyössä.